جریان پرونده دیه اقلیتهای مذهبی در ایران

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

خلاصه: يک پرونده : ديه اقليتهاي مذهبي

مرجع رسيدگي: شعبه. . . دادگاه عمومي تهران
دادخواه: آقاي «ب. هـ»
دادخوانده: آقاي «ح. ت»
اتهام: ايراد صدمه غير عمدي
گردشکار: پس از دريافت دادخواهي و ارجاع به اين شعبه و ثبت به کلاسه فوق در وقت مقرر دادگاه ها با بررسي پرونده ختم رسيدگي را اعلام و به شرح زير مبادرت به صدور راي مي نمايد.
تصميم دادگاه
راجع به اتهام آقاي «ح. ت»مبني بر ايراد صدمه غير عمدي ناشي از بي احتياطي در امر رانندگي با وسيله نقليه موتوري نسبت به آقاي «ب. هـ» به شرح پرونده دادگاه با بررسي اوراق پرونده نظر به شکايت مطروحه از ناحيه شاکي که با تقديم گواهي پزشکي قانوني منجزا از متهم شکايت و مطالبه ديه را نموده نظريه کارشناسي رسمي در امر تصادفات که علت اصلي حادثه تصادف را بي احتياطي از جانب راکب موتور سيکلت به علت عدم رعايت نظامات دولتي و عدم توجه به جلو تعيين و اعترافات صريح متهم در مراحل تحقيق مجرميت مشاراليه به نظر دادگاه محرز و با استناد به بند 8 ماده 480 و بند ب ماده 484 النهايه متهم فوق التوصيف به پرداخت يک سوم ديه کامله بابت جراحت وارده به سر منتهي به مأمومه و 6 دينار بابت کبودي دو چشم در ظرف دو سال از تاريخ وقوع بزه و هکذا حسب بند 1 ماده 3 قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت، ناظر به ماده 717 قانون مجازات اسلامي به پرداخت مبلغ يکصد هزار ريال جزاي نقدي بابت بي احتياطي در امر رانندگي در حق دولت جمهوري اسلامي ايران محکوم مي گردد و راي صادره ظرف بيست روز پس از رؤيت قابل اعتراض به محکمه تجديدنظر استان مي باشد...

برای مشاهده ادامه مطلب بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.aria-law.com/Data-View.aspx?lang=fa&id=960

 

مشاهده نظرات - 0 |

دیه اهل کتاب

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

 نویسنده: آيت اللّه محمدهادى معرفت

مشهور ميان فقهاى اماميه درباره ديه اهل كتاب (يهود، مسيحى و مجوس )هشتصد (800) درهم است ، در صورتى كه ديه كامله ده هزار (10000) درهم مطابق هزار (1000) دينار مى باشد .

در ميان فقهاى عامه اختلاف است ، ومجموعا بر سه قول مى باشند: نخست آن كه ديه آنان نصف ديه مسلمان است .

و اين قول ، راى مالك و عمربن عبدالعزيز است .

دوم : يـك سـوم ديه مسلمان ، راى شافعى است .

و از عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان نيز روايت شده است .

سـوم : بـرابـر ديـه مسلمان ، راى ابوحنيفه و ثورى و گروهى ديگر از فقهاى عامه ، واز عبداللّه بن مـسـعـود روايـت شده و به عمر و عثمان نيز نسبت داده شده است وگروهى از تابعين نيز بر اين قولند (1) .

عـمده مستند راى نخست ، روايتى است كه از پيغمبر اكرم (ص ) نقل كرده اند،فرموده باشد: ديه الـكـافر على النصف من ديه المسلم (2) ولى ابوحنيفه به عموم آيه تمسك كرده و گفته است : وان كان من قوم بينكم وبينهم ميثاق فديه مسلمه الى اهله وتحرير رقبه مومنه (3) يعنى : اگر مـقـتـول از گروهى باشد كه با شما پيمان دارند، همانند ديگر مقتولين كه در صدر آيه آمده بايد ديـه كـامـله به ورثه او پرداخت شود .

مفسران درباره اين مقتول ، اختلاف نظر دارند آيادر صورتى اسـت كه مومن باشد يا مطلقا .

بيشتر مفسران مطلق گرفته اند، كه ابوحنيفه همين قول را ترجيح داده اسـت .

ولـى طبق سياق آيه و در روايات معتبره ، مومن بودن وى شرط است .

زيرا اساسا آيه از تقل مومن كه خطا انجام گرفته سخن مى گويد، و بر فرض اطلاق ، قابل تقييد است ، و روايت ياد شـده دلـيـل بر اين تقييد مى باشد، مگر آن كه ابوحنيفه ، روايت را نپذيرفته باشد،چنانچه در كلام شـافـعـى يـادآور مـى شويم...

برای مطالعه متن مقاله بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.al-shia.org/html/far/books/maqalat/feq/02.htm

مشاهده نظرات - 0 |

درس خارج فقه آیت الله سبحانی ، دیه اهل ذمه

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

موضوع: دیه اهل ذمه و مقدار آن

 در مسئله سی ام گفتیم که دیه اهل ذمه هشتصد درهم است، ولی چهار فرع دیگر هم در آن مسئله وجود دارد که اینک بیان می‌کنیم:

 فروع چهار گانه

 اصل مسئله این است که دیه اهل ذمه هشتصد،درهم است، در اینجا چهار فرع دیگر وجود دارد.

 فرع اول

  اگر دیه اهل ذمه هشتصد درهم شد، این مال رجل و مرد است، پس زن ذمیه دیه‌اش چهار صد درهم می‌باشد، باید بدانیم که دلیل این مسئله چیست؟

 دو دلیل می‌شود برایش اقامه کرد: الف:یکی اینکه در روایت قرب الاسناد دارد کهثمانمائة کلّ رجل منهم»، اگر روایت قرب الاسناد را ملاحظه کنیم، در آنجا کلمه رجل آمده، پس ‌در روایت قرب الاسناد دارد:«‌ثمانمائة کلّ رجل منهم» در فقه الرضوی داشت :

 «دیة الذّمی ثمانمائة درهم و المرأة علی هذا الحساب أربعة مائة درهم» تصریح کرده به این مسئله

 بنابراین، اگر گفتیم دیه مرد ذمی هشتصد درهم است، پس دیه زن ذمی چهارصد درهم می‌باشد،‌چرا؟ ...

برای دیدن ادامه مطلب بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/910209/

 

مشاهده نظرات - 0 |

دیه اهل ذمه و شهروندان غیرمسلمان

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

 نویسنده: آیت الله هاشمی شاهرودی

منبع: فصلنامه فقه اهل بیت فارسی، شماره28

 دیه اهل ذمه در نگاه فقها

در شرائع آمده است:

دیه ذمی، چه یهودی و چه نصرانی و چه مجوسی، هشتصد درهم و دیه زنان ایشان نصف آن است.

در پاره ای از روایات آمده است که دیه یهودی و نصرانی و مجوسی همان دیه مسلمان است و در برخی دیگر از روایات، دیه یهودی و نصرانی چهار هزاردرهم تعیین شده است. شیخ طوسی این دو دسته از روایات را بر مواردی حمل کرده است که قاتل عادت به قتل اهل ذمه داشته باشد، از این رو امام دیه را به میزانی که صلاح بداند تغلیظ می کند تا جرات بر این کار را از میان بردارد.()

صاحب جواهر در شرح قسمت اول از سخن شرایع می گوید:

در این مساله اختلاف در خور توجهی میان فقهای ما وجود ندارد، بلکه در کتاب های خلاف و انتصار و غنیه و کنز العرفان،اجماعی شمرده شده است، علاوه بر این، روایات معتبر فراوان اعم از صحیح و غیرصحیح اصطلاحی که به حد استفاضه رسیده است نیز در این مورد وجود دارد.() هم او در تعلیقه بر بخش دوم سخن شرایع می نویسد:

شیخ طوسی گفته است: هرگاه قاتل، عادت به قتل اهل ذمه داشته باشد، امام می تواند به صلاحدید خود، قاتل را به پرداخت دیه کامل مسلمان یا پرداخت چهار هزار درهم ملزم کند. اما نسبت به کسی که به ندرت مرتکب قتل ذمی شده، بیش ازهشتصد درهم بر او نخواهد بود.

او بر این سخن خود به این روایت موثقه سماعه استدلال کرده است.

سالت ابا عبدالله(ع) عن مسلم قتل ذمیا، فقال: هذا شیء شدید لایحتمله الناس فلیعط اهله دیة المسلم حتی ینکل عن قتل اهل السواد و عن قتل الذمی. ثم قال: لو ان مسلما غضب علی ذمی فاراد ان یقتله و یاخذ ارضه و یؤدی الی اهله ثمانماة درهم اذن یکثر القتل فی الذمیین و من قتل ذمیا ظلما، فانه لیحرم علی المسلم ان یقتل ذمیا حراما ما آمن بالجزیة و اداها و لم یجحدها،...

برای مطالعه متن مقاله می توانید بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.hawzah.net/FA/articleview.html?ArticleID=86088

 

مشاهده نظرات - 0 |

دیه مرد مسلمان و کافر

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

 امروزه با پیشرفت علوم و سطح آگاهی انسانها اکثر علوم رو به نوگرایی گذاشته که در این میان علوم انسانی پیشرفت قابل توجهی داشته است در این میان رشته حقوق چالشهای فراوانی را رو در روی خود  داشته و علی الخصوص گرایش جهانیان بسوی رعایت حقوق بشر در اکثر دید گاهها و سیستم های حقوقی تغییرات جدی را بدنبال داشته است. سیستم حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اینکه بر پایه نظریه های فقهی به تصویب رسیده و اکثر دیدگاههای فقهی نیز از سنت های صدر اسلام گرفته شده است اینک با قوانین دنیای امروزی چندان مطابقتی ندارد در حالی که دین اسلام دین پویایی است و بسیاری از قوانین اسلامی با گذشت زمان قابل تجدید نظر می باشند و این رمز ماندگاری اسلام عزیز است لذا اختلاف ها و فشارهای سیاسی و حقوق بشری سیستم های دیگر تحولاتی در این عرصه ایجاد نموده که نمونه بارز آن میزان دیه مرد کافر و مسلمان وبحث آن در حقوق بین الملل بود اهمیت موضوع بنده را بر آن واداشت که تاملی بر این موضوع داشته باشم...

در این مقاله ابتدا به تعریف دیه و ماهیت آن پرداخته شده است و سپس دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت درباره میزان دیه مسلمان و کافر مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مطالعه متن کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://didar98.blogfa.com/post-108.aspx

 

مشاهده نظرات - 0 |